Scenariusz „Międzynarodowego Dnia Liczby PI”

Temat: 14. 03. - Międzynarodowy Dzień Liczby PI.

Cel główny:

Uświadomienie i urzeczywistnienie istoty praktycznego zastosowania liczby PI.

Cele szczegółowe:

  • Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania matematyki,
  • Przygotowanie do wykorzystywania i zdobywania wiedzy
    z matematyki w warunkach zbliżonych do przyszłej pracy zawodowej,
  • Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawiązywania kontaktów interpersonalnych,
  • Rozbudzanie wyobraźni, inspirowanie kreatywności, rozwiązywanie
    w sposób twórczy problemów i zadań,
  • Przygotowanie do publicznych wystąpień i autoprezentacji,
  • Podnoszenie umiejętności poszukiwania, porządkowania
    i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
  • Wyrobienie w uczniach przekonania, że szkoła jest miejscem gdzie można jednocześnie uczyć się i bawić,
  • Przypomnienie terminologii związanej z zasadami dobrego wychowania,
  • Ćwiczenie umiejętności szybkiego podejmowania decyzji i uzasadniania własnych poglądów,
  • Ćwiczenie umiejętności odróżniania i posługiwania się właściwym dla sytuacji rejestrem językowym,
  • Ćwiczenie umiejętności poprawnego wysławiania się w języku ojczystym.

Metody:

  • Prezentacja multimedialna,
  • Prezentacja słowna,
  • Stymulacja wizualna,
  • Konkurs,
  • „Burza mózgów",
  • Zajęcia warsztatowe,
  • Praca w grupach,
  • Dyskusja,
  • Rozwiązywanie problemów i zadań w sposób twórczy,
  • „Słodki poczęstunek".

Pomoce:

  • dekoracja klasy,
  • plansze,
  • zdjęcia,
  • kartony,
  • flamastry,
  • kredki,
  • ołówki,
  • odtwarzacz i płyty z muzyką CD,
  • gazety,
  • taśma klejąca,
  • klej,
  • zszywacz,
  • kolorowe karteczki,
  • identyfikatory
  • szali
  • dyplomy,
  • koszyk wiklinowy.

Czas trwania: 90 min.

Klasy uczestniczące: uczniowie

z klasy IB, IIB, IIIB.

Autor scenariusza: mgr Anna Maliszewska.

Organizatorzy: mgr Emilia Krysiak, mgr Anna Maliszewska, mgr Anna Rajkowska, mgr Magdalena Olczyk.

Prowadzący: uczniowie z klasy II B – Monika Broś i Michał Karbowiak.

Hostessy: uczennice z klasy II B – Diana Sajkowska i Anna Warych.

Przebieg:

Część wstępna:

Dekoracja sali.

  1. Przygotowanie stanowiska do przeprowadzenia prezentacji multimedialnej.
  2. Przygotowanie bufetu ze „słodkim poczęstunkiem".
  3. Przygotowanie stanowisk do przeprowadzenia konkursu i części warsztatowej (dystrybucja kartonów, flamastrów, kredek, ołówków, gazet, taśmy klejącej, kleju, zszywacza itp.).
  4. Przygotowanie stanowiska dla jury.

Część główna:

  1. Powitanie gości i uczniów. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
  2. Przedstawienie zasad współpracy podczas zajęć.
  3. Przedstawienie wiersza pt: „Liczba PI" Wisławy Szymborskiej.
  4. Przeprowadzenie konkursu.

Uczeń 1: Dzisiaj w naszej szkole obchodzimy "Międzynarodowy Dzień Liczby PI" – to wielki dzień bo właśnie dzisiaj matematyka ma swoje święto. Witamy wszystkich przybyłych na naszą uroczystość, szczególnie panią dyrektora Justynę Kaniewską, panią wicedyrektor Małgorzatę Szczęsną, organizatorki panią Emilię Krysiak, Anną Maliszewską, Annę Rajkowską i Magdalenę Olczyk, nauczycieli i was drogie koleżanki i koledzy.

Uczeń 2: Chcemy dzisiaj pokazać, że matematyka, to nie tylko liczby, wzory i trudne zadania, ale również znakomita przygoda i mnóstwo zabawy.

Uczeń 1: Obchody święta matematyki w naszej szkole będą mieć charakter konkursu między klasami. I B, II B, III B, który oceniać będzie jury w składzie - przewodnicząca pani dyrektor Justyna Kaniewska, członkowie – pani wicedyrektor Małgorzata Szczęsna i nauczycielki matematyki Emilia Krysiak, Anna Maliszewska i Anna Rajkowska oraz nauczycielka jęz. polskiego Żaneta Cypel.

Na początek prosimy grupy o przedstawienie się.

Nasze spotkanie rozpoczniemy recytacją wiersza Wisławy Szymborskiej pt: „Liczba PI", zapraszamy Anię Warych z klasy II B.

Pierwsze zadanie będzie polegało na wykonaniu karykatury waszego nauczyciela matematyki (macie na to 5 min, dostępne są kartony ołówki i kredki, a punktacja jest w skali 1-6).

A czas na wykonanie prac, zadań umili wam za każdym razem muzyka, która z matematyką ma wiele wspólnego.

Czas minął, jako pierwszą prosimy grupę I aby przedstawiła karykaturę i trochę ją omówiła (kogo przedstawia i co autor miał na myśli  )

Uczeń 2: Druga konkurencja to przygotowanie hasła matematycznego promującego matematykę. Macie przygotować hasło ale można je wzbogacić o wyśpiewanie, wytańczenie itp. występy (macie na to też 5 min, punktacja w skali punktów 1-6)

Uczeń 1: Posłuchajmy i popatrzmy teraz, jak każda grupa zareklamuje matematykę. Jako pierwszą prosimy grupę II.

Uczeń 2: Kolejne zadanie to zabawa polegająca na podaniu jak największej ilości cyfr występujących w liczbie PI (każda cyfra to punkt dodatkowy, prosimy o wytypowanie jednego przedstawiciela grupy).

Uczniowie wytypowani udają się z hostessą do specjalnie wyciszonego pomieszczenia , a uczeń z grupy III zaczyna tą konkurencje, więc zawiązujemy mu oczy.

Uczeń 2: Kolejna konkurencja to - Matematyczne skojarzenia. Zabawa polega na uzupełnieniu przygotowanej tabeli (czas przeznaczony na tę konkurencję to 5 minut, a za każdą poprawną odpowiedz otrzymujecie 1 punkt)

Proszę już zakończyć pracę, hostessy zbierają prace.

Uczeń 1: Kolejną konkurencją jest zrobienie z gazet z użyciem np. taśmy klejącej, kleju, zszywacza, itp. liczby PI w 3D (czas przeznaczony na tę konkurencję to 5 minut, a punktacja w skali 1-6)

Proszę już zakończyć pracę, a jeden przedstawiciel grupy pokazuje prace jurorom.

Uczeń 2: Teraz już czas na ostatnią konkurencję. Grupy podejmą się pobicia rekordu z zeszłego roku i każda grupa będzie musiała zapisać wyrazy rozpoczynające się na PI (czas przeznaczony na tę konkurencję to 5 minut, za każdy wyraz dodatkowy 1 punkt. Jeszcze wszystko w tabeli punktów może się zmienić).

Proszę już zakończyć pracę, hostessy zbierają prace.

Część końcowa:

Podsumowanie konkursu i rozdanie dyplomów

Ewaluacja zajęć - „Chmura pomysłów" (uczniowie piszą na kartkach co im się najbardziej podobało na lekcji oraz piszą co jeszcze można było uwzględnić w tym temacie. Kartki wrzucają do specjalnego koszyka).

Zaproszenie na „słodki poczęstunek".

Pożegnanie i podziękowanie uczniom za udział, a gościom za przybycie.

Uczeń 1: Jury teraz będzie się naradzać nad punktacją, podsumują również wyniki konkursu, a my w tym czasie obejrzymy prezentację multimedialną dotyczącą „Międzynarodowego Dnia Liczby PI" wykonaną przez uczniów klasy II B – Mateusza Lachmana i Jakuba Ludwiczaka. oraz wysłuchamy wierszy napisanych przez naszych uczniów, a dotyczących liczby PI.

Wszyscy wiemy, że matematyka to "Królowa nauk" ale nie wszyscy wiemy jednak, że matematyka to duża porcja humoru, posłuchajcie kilku dowcipów o tematyce matematycznej.

1.Po klasówce z matematyki rozmawia dwóch kolegów.
- Ile zadań rozwiązałeś?
- Ani jednego. A ty?
- Ja też ani jednego. I pani znowu powie, że ściągaliśmy od siebie.

2. Nauczyciel matematyki wyjaśnia dzieciom, że połowy są zawsze równe. Po chwili dodaje: co będę wam dużo tłumaczył i tak większa połowa nie zrozumie.

3. Jasiu, jakie działanie zastosujesz jeśli chcesz z trzech desek zrobić sześć? Piłowanie proszę pani.

4. Suma??? A, to taka długa msza w kościele w samo południe...

5.Mama pyta Anię, która chodzi do zerówki
- Ile jest 3+4?
- 7 odpowiada Ania.
- A 7+4?
- Nie wiem. Do 11 jeszcze nie liczyliśmy.

6.Jasio:
- Przyniosłem dziś do szkoły dwie kanapki.
Nauczycielka matematyki:
- Jasiu, wyrażaj się poprawnie! Mówi się dwuelementowy zbiór kanapek.

Uczeń 2: Pora na ogłoszenie wyników konkursu. Zapraszamy panią dyrektor i prosimy o przedstawienie wyników i wręczenie dyplomów (nagrodą za zajęcie I, II, III miejsca jest jeden dzień wolny od pytania z matematyki oraz za zdobycie I miejsca dodatkowo bdb ocena za aktywność)

I miejsce zdobyła klasa....

II miejsce zdobyła klasa...

III miejsce zdobyła klasa...

Zapraszamy przedstawicieli poszczególnych klas po odbiór dyplomów.

Uczeń 1: Bardzo dziękujemy uczniom i nauczycielom za udział w dzisiejszym święcie jakim jest „Międzynarodowy Dzień Liczby PI".

Mamy nadzieję, że wszyscy dobrze się bawiliśmy!!!

Teraz oczywiści czas na zasłużony, słodki ale tematyczny – bo związany z Liczbą PI - poczęstunek .

Uczeń 1: Dziękujemy bardzo za wspólną zabawę i do zobaczenia za rok

"MATEMATYCZNE SKOJARZENIA"

Do danego hasła dopisz odpowiednie pojęcie matematyczne.

Lp                           Hasło                                                            Pojęcie matematyczne

1.       W ... dni dookoła świata

2.       Uprawia je rolnik

3.       Element schodów

4.       Pitagorejski lub bermudzki

5.       Np. ziemska

6.       Słoneczny świeci, w okręgu nie

7.       Dwoje

8.       Np. latawiec

9.       Dziecko stoi w nim za karę

10.     Każdy kij ma ... końce

11.     Czworokąt w cyrku

12.     Ich przykładem są tory kolejowe

13.     Czubek góry

14.     Jego przykładem jest piramida

15.     Rowerowe lub samochodowe

16.     Ideał, godny naśladowania

17.     12 sztuk

18.     Alibaba i ... rozbójników

19.     100 arów

20.     Podziwu godna liczba (cytat z wiersza Wisławy Szymborskiej)

 

Odpowiedzi:

  1. 80
  2. Pole
  3. Stopień
  4. Trójkąt
  5. Kula
  6. Promień
  7. Para
  8. Deltoid
  9. Kąt
  10. Dwa
  11. Trapez
  12. Równolegle
  13. Wierzchołek
  14. Ostrosłup
  15. Kolo
  16. Wzór
  17. Tuzin
  18. 40
  19. Hektar
  20. PI

PUNKTACJA

L.p.          Ilość punktów

1

2

3

4

5

6

Suma

Opublikowano: piątek, 09 listopada 2012 14:50
Odsłony: 3109
Super User

Logowanie

Thursday the 24th. © 2012 Tepees.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.